Van morgen zijn Jan Heuvelman (brenschutter) Japie Boshuizen (voor de tweede keer) A.C.de Groot (bijgenaamd Buziau) K vd Linden-(kok) L.J.T. Hartgrin (straf) Hans van Gerven en ik met een LCVP naar het lichtschip gevaren. Deze keer gaat ons verblijf aan boord 26 dagen duren. Op Hartgrin na zijn wij allemaal vrijwilligers. Alles is beter dan Soeng-Sang, dat gruwelijke oord van malaria en tropenzweren. Sonneveld, een kok van ons derde peloton wordt afgelost en gaat via Soeng-Sang terug naar zijn eigen peloton in Soengei-Gerong, de olieoverslagplaats van Palembang. Onze groep zal nooit meer een voet zetten op de steigers van Soeng-Sang.
Landingsboot
LCVP (Landing Craft Vehicle and Personnel) is een landingsboot gebouwd van 25 mm hechthout. Het bijzondere aan deze boten was dat zij konden 'beachen',het strand opvaren. De boeg wordt afgesloten door een grote klep. Na de landing op het strand laat men de klep zakken en de manschappen (en een jeep) kunnen dan onmiddelijk aan wal gaan. Van deze boten zijn er duizenden in Amerika gebouwd. zij werden tijdens de tweede wereldoorlog ingezet bij landingen in Noord Afrika, Zuid Italië, Normandië en vooral in de strijd tegen de Jappen in de Pacific. Driekwart van het schip was laadruim en het achterschip werd ingenomen door een G.M. diesel van 225 pk. Aan bakboordzijde van de motor zit de schipper achter een platliggend stuur.
Aan stuurboord is een zwaar mitrailleur voor de tweede schipper gemonteerd. De afmetingen van de LCVP zijn; lengte 10,45 mtr. breedte 3,14 mtr. diepgang 1,10 mtr. Deze boten werden in opdracht van de Amerikaanse regering aan de lopende band gebouwd door jachtwerven zoals Cris Craft en Grand Banks.